tisdag 23 oktober 2012

Månadens sötsak: fredag

Varje månad har bloggen söta saker en baktävling med olika teman. Oktober månad är fredag.
För första gången tänkte jag vara med och tävla.
På fredagar brukar jag göra en god och lite finare middag med efterrätt för att jag tyucker min sambo förtjänar det efter att ha slitit hela veckan. Hans absoluta favoritefterrätt är äppelpaj. Jag vet inte hur många recept jag provat innan jag fick fram det perfekta. Jag har tagit inspiration från flera olika och satt ihop det så att det ska passa min sambos krav :)

Bästa äppelpajen
Receptet är för en 24 cm form

Kaksmet
4 msk mjukt smör
2 1/4 dl vetemjöl
½ dl ljust muscovadsocker
1 ägg
1 tsk bakpulver
1/4 tsk vaniljpulver
½ krm salt
3/4 mjölk

2-4 granny smith-äpplen (ta så många som ni vill ha)
1 msk socker
1 msk kanel
1 klick smör
Smuldeg
200 gram smör
4½ dl havregryn
1½ dl socker
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl sirap
3 msk mjölk

Sätt ugnen på 175 grader
Börja med smuldegen.
Smält smöret och blanda alla ingredienser. Låt vila.

Skala och kärna ur äpplena. Skär dom i små tärningar och stek i smöret, sockret och kanel. Dom ska börja bli mjuka men inte helt igenom.

Gör kaksmeten.
Vispa smöret och muscovadsockret med elvisp tills det är ljust ocjh luftigt, blanda ner ägget. Sikta mjöl, bakpulver, vanilj och salt. Blanda ner hälften av mjölblandningen i sockerblandningen. Häll sedan ner mjölken och blanda. Häll sedan på resten av mjölblandningen.
Häll smeten i en smord springform, Strö över de stekta äpplena och smula sed,an smuldegen så den täcker äpplena.
Grädda i nedre delen av ugnen i 35-45 min. Testa med provsticka.
Servera med vaniljsås


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar